Osim Hrvatskog dana ljekarni, koji se tradicionalno obilježava 29. listopada, Ljekarna Čakovec ove godine slavi i okruglu 65.-tu obljetnicu postojanja. Svečana će proslava zbog trenutne epidemiološke situacije izostati, ali svoj rad ovim putem žele predstaviti i približiti javnosti.
Od pavlina do danas
Sama ljekarnička djelatnost u Međimurju ima dugu povijest vezanu uz djelovanje svećenika pavlina, a prvu ljekarnu osnovali su još 1376. godine u samostanu u Svetoj Heleni, na području današnjeg Šenkovca. Pavlini su djelovali sve do početka osnivanja ljekarni u trgovinskim i obrtničkim sjedištima, te je prva ljekarna u Čakovcu osnovana 1777. godine pod nazivom K Zrinskom, a u drugoj polovini 19. stoljeća s radom počinju i ljekarne u Štrigovi, Prelogu i Donjoj Dubravi. Sama Ljekarna Čakovec s radom je počela 1955. godine kao Narodna apoteka Čakovec, zajedno s filijalom Mursko Središće, a 1966. godine su joj, zbog racionalizacije poslovanja, pripojene i ljekarne u Prelogu, Donjoj Dubravi te i Štrigovi koje su dotad djelovale zasebno.
– Već tad se, prema rasporedu ljekarni, vidjelo da se u Međimurju vodi briga o tome da ljekarnička skrb bude dostupna svima, a i danas u Županiji djeluje 10 ljekarničkih jedinica – Čakovec centrala, Čakovec II, Domašinec, Donja Dubrava, Donji Kraljevec, Kotoriba, Mursko Središće, Prelog, Sveta Marija i Štrigova. Pritom je centrala u Čakovcu jedina dežurna ljekarna na ovom području, što znači da smo pacijentima dostupni od 0 do 24 sata, ističe ravnateljica Ljekarne Čakovec Andreja Knežević, mag. pharm.
Najdostupniji
U ovih je 65 godina kroz Ljekarnu prošlo mnoštvo stručnih djelatnika, magistara farmacije i farmaceutskih tehničara, kojima je oduvijek glavni cilj bio sprječavanje bolesti i očuvanje zdravlja Međimuraca. Danas ustanova broji 70 djelatnika, a više od tri četvrtine su zdravstveni radnici.
– Volimo naglasiti da upravo ljekarnici općoj populaciji najdostupniji zdravstveni radnici. Pojednostavljeno, to znači da smo uvijek na usluzi i često je do nas lakše i brže doći nego do liječnika. Želja je svakog magistra farmacije koji radi u javnoj ljekarni da svoje znanje i kompetencije, stečene tijekom fakultetskog obrazovanja, upotrijebi u svakodnevnom radu s pacijentima i pomogne u rješavanju zdravstvenih problema. U fokusu ljekarničke djelatnosti je i suradnja s drugim zdravstvenim djelatnicima u cilju postizanja boljih učinaka same primjene lijekova te promicanja njihove racionalne upotrebe, kao i upotrebe medicinskih proizvoda, ističe ravnateljica Knežević.
Bez iznimke
Cilj je, dodaje, uvijek i svugdje, bez iznimke, dobrobit pacijenata i korisnika usluga unutar ljekarni, pa se puno ulaže u stručno usavršavanje i edukaciju kako bi se pratila nova istraživanja i trendovi u medicini, kao i novi lijekovi i njihova učinkovitost.
– Redovito sudjelujemo na edukacijama, kongresima, seminarima, a u posljednje vrijeme i webinarima, a dvoje naših mlađih kolega kraju privode i poslijediplomski specijalistički studij iz područja kliničke farmacije, čime ćemo dodatno poboljšati uslugu savjetovanja pacijenata, naglašava magistra Knežević.
Osim rada na recepturi, dijela ljekarničkog posla koji je korisnicima najčešće vidljiv, važan je segment i rad u laboratoriju gdje se izrađuju posebni, personalizirani pripravci prema liječničkoj recepturi, tzv. magistralni pripravci, te galenski pripravci koji se rade prema točno određenim ljekarničkim recepturama.
I u laboratoriju se drži korak s današnjicom, nabavljena je nova oprema te se uvode nove recepture, a osim magistara farmacije, nikako se ne smije zanemariti ni uloga farmaceutskih tehničara koji su nezamjenjiv dio tima u pripremi i proizvodnji različitih farmaceutskih proizvoda.
Ljekarna Čakovec podržava i uključuje se u javnozdravstvene akcije, a za pacijente često, s vanjskim suradnicima, organizira i besplatna savjetovališta. Lani su se djelatnici priključili međimurskom Zavodu za javno zdravstvo u obilježavanju Svjetskog dana srca, često se održavaju nutricionistička i slična savjetovanja, a od 19. do 29. listopada u Čakovcu i Prelogu se provodila i akcija procjepljivanja protiv gripe, kako bi se pacijentima olakšala dostupnost ove najsnažnije i najekonomičnije mjere javnog zdravstva, a istovremeno se smanjio pritisak na ostatak zdravstvenog sustava.
Već u četvrtak, 29. listopada, na sam Hrvatski dan ljekarni, naglasak će u svim jedinicama Ljekarne biti na savjetovanju o dodacima prehrani koji pomažu u jačanju imuniteta i u obrani od virusnih i bakterijskih infekcija.
Novi kanali
Pacijentima nastoje biti dostupni i putem novih kanala, kako internetske stranice koja se redovno ažurira, tako i putem društvenih mreža.
– Na taj način ne samo da informiramo o novostima iz našeg djelokruga, nego smo stalno dostupni za njihove upite. Sve ove godine, a posebno u ova izazovna vremena obilježena pandemijom COVID-a 19, u kojoj su i naši djelatnici podnijeli velik teret, svi oni u okviru svojih kompetencija i znanja doprinose razvoju Ljekarne i to treba cijeniti i poštivati. Samo uzajamnim uvažavanjem radni procesi teku nesmetano a to se vidi u svakodnevnom radu s pacijentima. Naravno da postoje i situacije kad pacijenti iskazuju svoje nezadovoljstvo, što je posve normalno, ali mi smo uvijek spremni na suradnju i razumijevanje te svaki problem nastojimo riješiti na obostrano zadovoljstvo, zaključuje ravnateljica Andreja Knežević.